Close Menu

    Schrijf je in op onze nieuwsbrief

    Ontvang het laatste nieuws en blijf op de hoogte

    What's Hot

    3 GEO-tools die je nodig hebt om je visibiliteit in AI-zoekmachines te boosten

    mei 3, 2025

    IK HEB GEFAALD (En wat ik ervan geleerd heb)

    mei 3, 2025

    Wat is de betekenis van dubbel boekhouden?

    februari 26, 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Trending
    • 3 GEO-tools die je nodig hebt om je visibiliteit in AI-zoekmachines te boosten
    • IK HEB GEFAALD (En wat ik ervan geleerd heb)
    • Wat is de betekenis van dubbel boekhouden?
    • Hoekstenen voor een succesvolle groei van jouw onderneming
    • Sociale bijdragen berekenen met excel
    • Berekening transportkosten met excel
    • Peppol: De Toepassing, Voordelen en Verplichtingen
    • E-facturatie: wat betekent het voor jou als zelfstandige?
    Facebook Instagram LinkedIn
    Startbuddy.beStartbuddy.be
    • HOME
    • Voor je start…
      • Administratieve voorbereiding
      • Rechten, plichting en bescherming
      • Ondernemingsvormen
    • Starten
      • Succesvol opstarten
      • Bedrijfsgebouwen
      • Mijn kantoor & werkplek organiseren
      • ICT & security
      • Kosten
      • Bedrijfswagen & mobiliteit
      • Subsidies
    • Groeien
      • Adviesraden
      • Cashflow
      • Internationalisering
      • Marketing
      • Wanneer het misloopt
      • Werken met freelancers
      • Work-life
    • Sector
      • Agency
      • Travel
      • Food
    • Partners
      • Valckenier
      • Gighouse
      • iStart
      • Willux
      • Avixi
      • Brand New Office
    • Links
    • Adverteren?
    • NL
      • FR
      • DE
    Startbuddy.beStartbuddy.be
    Home » Opstarten » Mijn kantoor & werkplek organiseren » Hoe zorg ik voor een ergonomische werkplek?
    Mijn kantoor & werkplek organiseren

    Hoe zorg ik voor een ergonomische werkplek?

    juli 15, 2024Laatst aangepast:december 24, 2024Geen reacties50 Keer gelezen3 minuten leestijd
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn WhatsApp Reddit Tumblr Email
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Op kantoor staan rugklachten en nekklachten hoog in het lijstje met werkgerelateerde medische problemen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat rugklachten maar liefst 88% van alle beroepsgerelateerde lichamelijke ongemakken uitmaken. Negen op de tien beroepsziekten zijn op de een of andere manier gerelateerd aan spier- en skeletaandoeningen, met vooral een focus op de rug, nek, schouders en polsen. Bij zittende beroepen waarbij veel tijd achter een computerscherm doorgebracht wordt, zijn voornamelijk een verkeerde zithouding of slecht kantoormeubilair de grote boosdoeners.

    Het woord ergonomie is afgeleid van twee Griekse woorden, ‘ergon’ (werk) en ‘nomos’ (wetten). Het zou dus de ideale wettelijke werkomgeving moeten zijn. Onze Belgische wetgeving voorziet ook effectief in ergonomietoepassingen op de werkvloer. Volgens de Welzijnswet van 1996 dienen werkgevers maatregelen te nemen ter bevordering van het welzijn van de werknemers. Ze moeten daarvoor een risicoanalyse maken en preventiemaatregelen nemen. Voor werkgevers loont dat op lange termijn doordat hun werknemers minder vaak te maak krijgen met lichamelijke klachten en dus minder snel ziekteverlof moeten opnemen.

    Kies voor degelijk ergonomisch materiaal

    De twee belangrijkste elementen voor een goede zithouding zijn een aangepaste bureaustoel en een in hoogte verstelbaar werkblad. De hoek tussen jouw bovenlichaam en bovenbenen moet groter zijn dan 90 graden. Jouw heupen moeten dus hoger komen dan jouw knieën. Bij ergonomische bureaustoelen bewegen de rugleuning en het zitvlak dikwijls met je mee en kan je de weerstand van de rugleuning afstemmen op jouw lichaamsgewicht zodat je mooi rechtop zit. Kies bij voorkeur een rugleuning met onderaan de rug een bolle kromming die past in de holte van jouw lage rug en een verstelbare zitdiepte. De zitting moet ook voldoende dik zijn om de zitdruk laag te houden. Als jouw ergonomische bureau niet op de juiste hoogte in te stellen is, kan je kiezen om een ergonomische voetensteun te gebruiken.

    Leg jouw toetsenbord aan de rand van het bureau.

    Dit is de makkelijkste manier om polsklachten te voorkomen. Je zit rechtop met ontspannen schouders. Om te zorgen dat jouw toetsenbord daar blijft liggen, kan je een polssteun gebruiken.

    Zet het beeldscherm recht voor je.

    De plaats van je beeldscherm heeft een grote invloed op je nekspieren. Zowel de hoogte als de positionering dragen bij tot een ergonomische werkplek. Zorg dat de bovenkant van het scherm op dezelfde hoogte staat als je ogen en op armlengte. Grotere mensen kunnen hun beeldscherm op een verhoogje zetten.

    Kies een comfortabele computermuis

    De standaard computermuis is meestal een horizontale muis. Daarbij draai je jouw duim naar binnen toe en jouw elleboog naar buiten, waardoor de hele arm onnodig gespannen is. Bij gebruik van een ergonomische of verticale muis is de arm veel meer ontspannen.

    Zorg voor beweging

    Probeer zoveel mogelijk te bewegen tijdens de werkdag. Sta daarvoor op regelmatige tijdstippen recht, bijvoorbeeld om naar het toilet te gaan of de koffiemachine, printer of zelfs de prullenbak. Een andere mogelijkheid is een standing desk, bureaufiets of een balance board.

    Deze informatie wordt jou aangeboden door Brand New Office – https://www.brandnewoffice.be/

    ergonomie kantoorinrichting
    Delen Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Telegram Email
    Vorig artikelEnkele nuttige tips als je overweegt te starten als freelancer
    Volgend artikel Wat houden een vennootschap onder firma en een commanditaire vennootschap in?

    Aanverwante artikels

    Waarom is de juiste bureaustoel belangrijk en hoe kies je er één?

    november 15, 2024
    Lees meer

    Tips voor jouw kantoorinrichting

    september 15, 2024
    Lees meer
    Meest gelezen

    Tco berekenen met Excel

    januari 13, 2025813

    10 vragen om te stellen bij de zoektocht naar het juiste marketing of digitale bureau

    januari 10, 2025573

    TCO bedrijfswagen? 3 voorbeelden

    februari 12, 2025334

    IK HEB GEFAALD (En wat ik ervan geleerd heb)

    mei 3, 2025326
    Lees zeker ook even dit
    Marketing

    3 GEO-tools die je nodig hebt om je visibiliteit in AI-zoekmachines te boosten

    mei 3, 202554

    Het zal je vast niet verbazen dat mensen tegenwoordig met een chatbot praten om een…

    Lees meer

    IK HEB GEFAALD (En wat ik ervan geleerd heb)

    mei 3, 2025

    Wat is de betekenis van dubbel boekhouden?

    februari 26, 2025

    Hoekstenen voor een succesvolle groei van jouw onderneming

    februari 23, 2025
    Volg ons op socials
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    Over ons
    Over ons

    Startbuddy is een magazine om startende ondernemers te helpen in de eerste fases van hun ondernemersleven of ondernemers die hun bedrijf willen opschalen. Samen met onze partners schrijven we artikels die ondernemers helpen in de verschillende fases van het opstarten en uitbouwen van hun onderneming.

    Facebook Instagram LinkedIn
    Uitgelicht

    3 GEO-tools die je nodig hebt om je visibiliteit in AI-zoekmachines te boosten

    mei 3, 2025

    IK HEB GEFAALD (En wat ik ervan geleerd heb)

    mei 3, 2025

    Wat is de betekenis van dubbel boekhouden?

    februari 26, 2025
    Meest gelezen

    Tco berekenen met Excel

    januari 13, 2025813

    10 vragen om te stellen bij de zoektocht naar het juiste marketing of digitale bureau

    januari 10, 2025573

    TCO bedrijfswagen? 3 voorbeelden

    februari 12, 2025334
    © 2025 Startbuddy. Ontwikkeld door WPCareteam en ondersteund door Authority
    • Home
    • Buy Now

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.