Close Menu

    Schrijf je in op onze nieuwsbrief

    Ontvang het laatste nieuws en blijf op de hoogte

    What's Hot

    3 GEO-tools die je nodig hebt om je visibiliteit in AI-zoekmachines te boosten

    mei 3, 2025

    IK HEB GEFAALD (En wat ik ervan geleerd heb)

    mei 3, 2025

    Wat is de betekenis van dubbel boekhouden?

    februari 26, 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Trending
    • 3 GEO-tools die je nodig hebt om je visibiliteit in AI-zoekmachines te boosten
    • IK HEB GEFAALD (En wat ik ervan geleerd heb)
    • Wat is de betekenis van dubbel boekhouden?
    • Hoekstenen voor een succesvolle groei van jouw onderneming
    • Sociale bijdragen berekenen met excel
    • Berekening transportkosten met excel
    • Peppol: De Toepassing, Voordelen en Verplichtingen
    • E-facturatie: wat betekent het voor jou als zelfstandige?
    Facebook Instagram LinkedIn
    Startbuddy.beStartbuddy.be
    • HOME
    • Voor je start…
      • Administratieve voorbereiding
      • Rechten, plichting en bescherming
      • Ondernemingsvormen
    • Starten
      • Succesvol opstarten
      • Bedrijfsgebouwen
      • Mijn kantoor & werkplek organiseren
      • ICT & security
      • Kosten
      • Bedrijfswagen & mobiliteit
    • Groeien
      • Adviesraden
      • Cashflow
      • Internationalisering
      • Marketing
      • Wanneer het misloopt
      • Werken met freelancers
      • Work-life
    • Sector
      • Agency
      • Travel
      • Food
    • Partners
      • Valckenier
      • Gighouse
      • iStart
      • Willux
      • Avixi
      • Brand New Office
    • Links
    • Adverteren?
    • NL
      • FR
      • DE
    Startbuddy.beStartbuddy.be
    Home » Opschalen » Marketing » 3 GEO-tools die je nodig hebt om je visibiliteit in AI-zoekmachines te boosten
    Marketing

    3 GEO-tools die je nodig hebt om je visibiliteit in AI-zoekmachines te boosten

    mei 3, 2025Geen reacties33 Keer gelezen4 minuten leestijd
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn WhatsApp Reddit Tumblr Email
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Het zal je vast niet verbazen dat mensen tegenwoordig met een chatbot praten om een nieuwe telecomprovider te vinden. Een prompt als “Hey ChatGPT, wat zijn de beste telecomproviders in België?” wordt steeds vaker gebruikt. Sinds de opkomst van LLM’s (large language models) heeft Google namelijk een flinke deuk in zijn marktaandeel gekregen. De manier waarop mensen informatie zoeken, verandert fundamenteel.

    Ook binnen bedrijven wordt steeds vaker de vraag gesteld hoe vaak hun merk wordt genoemd in AI-antwoorden. Om je zichtbaarheid in deze nieuwe vorm van zoeken te meten, bestaan er verschillende kwalitatieve GEO-tools (Generative Engine Optimization). In dit artikel bespreken we de beste GEO-tools van het moment.

    1. Rankshift

    Rankshift.ai is een Belgische AI visibility tracking tool. Rankshift helpt bedrijven om beter zichtbaar te worden in AI-zoekmachines zoals ChatGPT, Perplexity, Gemini en DeepSeek.

    De tool richt zich op Generative Engine Optimization (GEO): manieren om ervoor te zorgen dat je merk vaker en beter naar voren komt in antwoorden van AI.

    Belangrijkste functies

    • Zichtbaarheidsanalyse: Rankshift laat zien waar en hoe vaak je merk wordt genoemd in AI-gegenereerde zoekresultaten. Zo krijg je een duidelijk beeld van je online aanwezigheid via AI-platformen.
    • Sentimentanalyse: Rankshift laat zien hoe AI over je merk praat: positief, neutraal of negatief. Zichtbaar zijn is één ding, maar negatieve vermeldingen helpen je omzet niet vooruit.
    • Bronnenanalyse: Je ziet welke websites of bronnen AI gebruikt om antwoorden te genereren. Zo weet je precies waar je als merk vermeld moet worden.
    • Vergelijking met concurrenten: Bekijk hoe jouw merk het doet in vergelijking met andere merken. Dit helpt je om kansen en verbeterpunten te ontdekken.
    • Actiegerichte adviezen: Op basis van de analyses krijg je duidelijke tips om je zichtbaarheid en reputatie in AI-resultaten te verbeteren.
    • Prijs: Vanaf €49 per maand (gratis trial beschikbaar op de webiste)

    Website: Rankshift.ai

    2. HubSpot AI Search Grader

    De HubSpot AI Search Grader helpt bedrijven om te meten hoe zichtbaar hun merk is in AI-zoekmachines. De tool geeft handige tips om de prestaties van je merk te verbeteren in AI-zoekresultaten. Op dit moment werkt AI Search Grader met GPT-4o en Perplexity, maar binnenkort komen daar meer modellen bij.

    Belangrijkste functies

    • Zichtbaarheidsanalyse: Laat zien hoe vaak en waar je merk opduikt in AI-zoekresultaten. Je krijgt een soort rapport met een score voor je prestaties.
    • Sentimentanalyse: Met taaltechnologie bekijkt de tool of AI-platforms positief, negatief of neutraal over je merk praten.
    • Share of Voice (SOV): Vergelijkt hoe vaak jouw merk genoemd wordt ten opzichte van concurrenten. Dit helpt je om kansen te zien om beter zichtbaar te worden.
    • Inzichten over concurrenten: Je kunt ook zien hoe goed je concurrenten het doen, zodat je jezelf daarmee kunt vergelijken.
    • Prijs: Gratis

    Website: Hubspot.com

    3. Ahrefs Keyword Explorer

    Ahrefs helpt je te zien op welke plek je merk verschijnt in Google AI Overviews. Je kunt je zoekwoorden filteren op verschillende onderdelen van de zoekresultaten (SERP’s), zodat je precies weet voor welke zoekwoorden je content goed scoort.

    Met de “AI Overviews”-filter in Ahrefs Keyword Explorer kun je zoekwoorden vinden die (waarschijnlijk) een AI Overview tonen in Google. Zo ontdek je snel welke zoekwoorden een Overview bovenaan de zoekpagina triggeren — en dat allemaal zonder de site te verlaten. Door deze filter te gebruiken, kun je heel gericht werken aan je Generative Engine Optimization (GEO) strategie.

    Belangrijkste functies

    • Concurrentieanalyse: Bekijk welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken en ontdek waar er nog kansen liggen voor jouw content.
    • Trendanalyse: Volg hoe zoekwoorden het door de tijd heen doen en speel in op trends in zoekgedrag.
    • SERP-functies: Zie waar je content zichtbaar is in onderdelen zoals AI Overviews en featured snippets.
    • Prijs: Vanaf €129 per maand.

    Website: Ahrefs.com

    Pieter Verschueren is een SEO specialist en zaakvoerder van Depends en oprichter van Rankshift.ai

    ahrefs chatgpt deepseek depends gemini generative engine optimization geo hubspot llm perplexity Pieter Verschueren rankshift seo
    Delen Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Telegram Email
    Vorig artikelIK HEB GEFAALD (En wat ik ervan geleerd heb)

    Aanverwante artikels

    5 praktische tips om jezelf vindbaar te maken als startende ondernemer (zonder groot budget)

    februari 9, 2025
    Lees meer
    Meest gelezen

    10 vragen om te stellen bij de zoektocht naar het juiste marketing of digitale bureau

    januari 10, 2025557

    Tco berekenen met Excel

    januari 13, 2025407

    IK HEB GEFAALD (En wat ik ervan geleerd heb)

    mei 3, 2025320

    Waarom een verkoopklaar agency bouwen altijd een goed idee is (zelfs als je nooit verkoopt)

    februari 2, 2025312
    Lees zeker ook even dit
    Marketing

    3 GEO-tools die je nodig hebt om je visibiliteit in AI-zoekmachines te boosten

    mei 3, 202533

    Het zal je vast niet verbazen dat mensen tegenwoordig met een chatbot praten om een…

    Lees meer

    IK HEB GEFAALD (En wat ik ervan geleerd heb)

    mei 3, 2025

    Wat is de betekenis van dubbel boekhouden?

    februari 26, 2025

    Hoekstenen voor een succesvolle groei van jouw onderneming

    februari 23, 2025
    Volg ons op socials
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    Over ons
    Over ons

    Startbuddy is een magazine om startende ondernemers te helpen in de eerste fases van hun ondernemersleven of ondernemers die hun bedrijf willen opschalen. Samen met onze partners schrijven we artikels die ondernemers helpen in de verschillende fases van het opstarten en uitbouwen van hun onderneming.

    Facebook Instagram LinkedIn
    Uitgelicht

    3 GEO-tools die je nodig hebt om je visibiliteit in AI-zoekmachines te boosten

    mei 3, 2025

    IK HEB GEFAALD (En wat ik ervan geleerd heb)

    mei 3, 2025

    Wat is de betekenis van dubbel boekhouden?

    februari 26, 2025
    Meest gelezen

    10 vragen om te stellen bij de zoektocht naar het juiste marketing of digitale bureau

    januari 10, 2025557

    Tco berekenen met Excel

    januari 13, 2025407

    IK HEB GEFAALD (En wat ik ervan geleerd heb)

    mei 3, 2025320
    © 2025 Startbuddy. Ontwikkeld door WPCareteam en ondersteund door Authority
    • Home
    • Buy Now

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.