Het afgelopen jaar heb ik me vol overgave gestort op Biteful. Het idee was simpel: écht gezonde en plantaardige voeding toegankelijk maken en tegelijkertijd voedselverspilling tegengaan. Ik wilde beginnen met kant-en-klare diepvriesmaaltijden, deels gebaseerd op reststromen. Deze zou ik direct-to-consumer aan de man brengen. Zelf had ik nood aan zoʼn product én ik zag een enorme maatschappelijke en ecologische behoefte.
De reis naar de MVP
Na maandenlang intensief onderzoek naar de onderliggende problemen, de markt en gesprekken met experts en potentiële klanten, diende ik een subsidiedossier in bij VLAIO. Helaas werd dat dossier afgewezen omdat het innovatiegehalte te laag was; de focus op reststromen bleek te beperkt en de rest was pure optimalisatie.
Na veel gesprekken met de beslissers, coaches, veel eigen introspectie en wat bijkomend onderzoek, kwam ik tot een cruciale keuze: óf ik zou me volledig richten op innovatie via reststromen (en de diepvriesmaaltijden voorlopig schrappen), óf kiezen voor optimalisatie door me volledig te focussen op écht gezonde diepvriesmaaltijden (en de reststromen te schrappen). Ik koos het laatste, omdat de waardepropositie duidelijker aanwezig was en ik zelf een sterke behoefte aan een dergelijk product had/heb.
Het experiment: mini-MVP als marktvalidatie
Zonder subsidiebudget en gewapend met nieuwe inzichten, bouwde ik snel een mini-MVP om verdere marktvalidatie te bekomen vooraleer grote investeringen te doen. Via Framer lanceerde ik een website, ondersteund door advertenties met een cost-per-click (CPC) van €0,13-€0,19 en drie keer per week posten op social media (Linkedin, Instagram en Facebook) gedurende januari. Het doel was om voldoende inschrijvingen voor een bètafase te genereren, zodat ik effectief met Biteful kon starten. Het diende als een soort laatste test. Helaas lag de conversieratio maar tussen de 2,7% en 4,7%, wat simpelweg te laag is, eerlijk gezegd zelfs slecht. Voor een MVP zou je minstens 10, 20 of zelfs richting de 30 procent moeten halen, afhankelijk van wat voor soort MVP, uiteraard.
Wat de data me vertelde
Uit de gesprekken met mensen die zich ingeschreven hadden bleek dat het bewustzijn rond écht gezonde voeding – de kern/USP van mijn concept – nog te beperkt is. Er is wel een trage vooruitgang, maar niet snel genoeg voor een nieuwe speler als Biteful, althans niet in de versie die ik voor ogen had.
Ondanks dit teleurstellende resultaat ben ik ervan overtuigd dat de bestaande aanbieders in de komende jaren geleidelijk gezondere opties zullen blijven ontwikkelen. Dat is natuurlijk een positief teken voor de toekomst van de sector en voor ons als consumenten.
Het volgende project…
Hoewel het stoppen met Biteful pijnlijk is, heb ik er enorm veel van geleerd. Het proces heeft me efficiënter en effectiever gemaakt in het uitwerken van nieuwe ideeën. Wat voor mij duidelijk is voor volgende projecten: fysieke producten (en zeker voeding!) brengen een logistieke uitdaging mee die schaalbaarheid belemmert. Hierdoor (en wegens mijn passie voor technologie en software) ga ik nu volledig mijn focus leggen op software en AI als tool om een probleem op te lossen.
Maar… Desondanks ik een volgende startup technisch mee wil sturen, wil ik graag iemand betrekken die op technisch vlak (software & AI) nog veel sterker is dan mij. Hiervoor ben ik nog op zoek naar een technische co-founder. Iemand die code ademt, de eeuwige student mindset heeft en met passie, ambitie én discipline samen met mij iets groots wil bouwen. Ben jij of ken je zoʼn genie? Laten we samen een kop koffie drinken en ontdekken of we die volgende stap samen kunnen zetten.

Jarne Verstraete is een ondernemer en marketeer en was met Biteful niet aan zijn proefstuk toe als start-up founder. Connecteer met Jarne via zijn Linkedin profiel.