Je zal een ondernemingsnummer via de KBO moeten aanvragen. Dit is het publiek beschikbaar register waar je de gegevens van alle Belgische ondernemers terugvindt. Deze kost bedraagt 92,5 euro.
Indien je opteert voor het btw-statuut komt er voor de activatie van het btw-nummer nog een administratieve kost van ongeveer 60 euro bovenop indien je je hiervoor laat bijstaan door een expert.
De aanvraag van een eventuele vergunning komt neer op ongeveer 75 euro en een leurkaart 150 euro.
De aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds is gratis maar elke drie maand dien je 20,5% van de winst als bijdrage te betalen. De eerste drie jaar dien je deze als starter echter niet te betalen.
Wanneer je een VOF of CommV opricht, moet je de oprichtingsakte en statuten publiceren in het Belgisch Staatsblad wat neerkomt op 298,75 euro voor een oprichting op papier en 241,27 euro voor een oprichting op elektronische wijze.
Wanneer je start als zelfstandige onder de vorm van een besloten of naamloze vennootschap dient er een akte door de notaris opgemaakt te worden wat ongeveer 1.500 euro bedraagt (vanaf 1 januari 2023 wordt dit 1.000 euro) en zal je ook een inbreng moeten doen/kapitaal moeten voorzien (bij een NV is dit minimaal 61.500 euro) waardoor je met de vennootschap aan de slag kan.
Wanneer je je activiteit uitoefent onder de vorm van een vennootschap zal je jaarlijkse vennootschapsbijdragen moeten beginnen betalen aan het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandige (RSVZ). Dit komt neer op 347,5 euro voor kleine vennootschappen en 868 euro voor grote vennootschappen. In bepaalde gevallen kan een vennootschap ook een vrijstelling hiervoor krijgen gedurende de eerste drie jaar.
Eventueel dienen er kosten gemaakt te worden in het kader van investeringen in marketing, huur (handelsruimte), registratie intellectuele eigendom (logo’s, merknamen, octrooien,…), allerhande beroepsmatig materiaal (gsm, laptop, (bestel)wagen, gereedschap, …).
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.